Hi, Ik ben Daan! De marketeer van Data Science Lab. Ik woon heerlijk in de Jordaan op steenworpafstand van het Lab. In mijn vrije tijd ben ik vooral bezig met tekenen en een vrolijk feestje bezoeken op z’n tijd.

Wat heb je gedaan voordat je bij Data Science Lab startte?

Tijdens mijn studie Commerciële Economie heb ik voor mijn stage een tijdje in Berlijn gezeten als ‘Anne van Zalando’. Dit was een leerzame en leuke periode, maar wat mij betreft te eenzijdig. Voor mijn afstudeeropdracht ben ik gaan onderzoeken hoe het merk ‘Data Science Lab’ beter in de markt gezet kon worden. Na het slagen voor mijn studie was het tijd om mijn horecabestaan achterwege te laten en werd ik aangenomen als vaste marketeer. Mijn eerste grote-mensen-baan dus.

Wat zijn de werkzaamheden als ‘marketeer’ bij Data Science Lab?

Als marketeer werk ik voortdurend met collega’s in het Lab en met onze opdrachtgevers. Door onze projecten in de schijnwerpers te zetten probeer ik samen met commercie nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. Daarnaast werk ik met HR om interesse te wekken bij potentiële data scientists. Dit doe ik onder andere door blogs, whitepapers en artikelen online te verspreiden, ons op te laten vallen op evenementen, campagnes op te zetten voor sociale media, of de huisstijl intern door te voeren.

Doordat ik nu de enige marketeer ben, zijn er enorm veel taken die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Dit maakt het werk, samen met de groei die Data Science Lab meemaakt, interessant en veelzijdig. Daarnaast vind ik de toepassingen van data science erg interessant, al zijn alle Pythoncodes en datawarehouse interfaces compleet abracadabra voor mij. Toch begrijp ik steeds meer van alle toepassingen en helpen mijn collega’s mij altijd om de materie zo goed mogelijk te begrijpen.

Hoe voer je de werkzaamheden uit in de huidige situatie?

Toen wij op de hoogte werden gesteld dat wij voorlopig niet meer op het lab konden werken, dacht ik dat het mijn werk best zou kunnen beïnvloeden. Ik heb mijn dagelijkse interactie met collega’s nodig om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en zaken die spelen op projecten. Nu gebeurt dat online, wat soms minder gezellig is. Toch zijn de afgelopen maanden prima verlopen. Belletjes en Teams-meetings waren de middelen waar ik dan ook veel gebruik van heb gemaakt. Ik ben blij dat ik weer één dag per week naar kantoor kan, zo proberen wij de bezetting te verspreiden.

Welk project was voor jou het meest interessant?

Ieder jaar staat Data Science Lab op de Big Data Expo in de Jaarbeurs. Op deze beurs presenteren ruim 80 bedrijven hun producten of diensten omtrent big data. Ons doel is om een blijvende indruk bij de bezoeker achter te laten door onze eigen mensen op de vloer te zetten. Het lastige aan dit project is om in één beeld duidelijk te maken welke diensten wij leveren en welke projecten wij doen. Elke collega is enthousiast over haar/zijn project, maar we kunnen natuurlijk maar één project belichten. Het resultaat is dat wij een project/techniek centraal zetten en dat collega’s hun eigen project toelichten.

Tijdens deze twee dagen is het altijd spannend om alle elementen bij elkaar te zien komen. Daarbij vinden wij het belangrijk dat bezoekers enthousiast reageren op de uitstraling en het verhaal direct begrijpen. Dit jaar wordt het nog even afwachten of wij daadwerkelijk ook op een beurs kunnen gaan staan. Ook al is september nog ver, er steekt stiekem veel tijd in de voorbereiding. Het laatste wat wij willen is een stand met statafel, waarachter twee mensen een ‘veel te enthousiast’ hun verhaal proberen te verkopen, je kent het wel.

Hoe ervaar jij de kloof tussen marketing en data science?

Toen ik in 2018 bij Data Science Lab begon, stond data science nog ver van mij vandaan. Toch heb ik zonder spoedcursus, maar door gewoon met collega’s te praten, veel inzichten verkregen. Ik zou zelf niet met Python kunnen werken, maar ik begrijp wel wat er ongeveer nodig is om tot een bepaald resultaat te komen. Daarnaast zijn de data scientists voor een groot deel bezig met consultancy in plaats van programmeren. Bedrijfsproblemen herkennen en koppelen aan toepassingen zijn zaken die minder ver van mij af liggen. Hierdoor voel ik mij niet misplaatst binnen deze organisatie.

Hoe zie jij Data Science Lab over 10 jaar?

Wij werken momenteel met 25 collega’s. Onze ambitie is om de groei wel flink door te zetten. Nu wij bezig zijn om het kantoor uit te breiden zie ik veel mogelijkheden om nog meer verschillende activiteiten en diensten te creëren binnen het Lab. Daarom zie ik Data Science Lab over 5 jaar als een onderneming waarin alle collega’s samenwerken aan de ontwikkeling van toepassingen en/of producten, die vervolgens direct geïmplementeerd kunnen worden bij opdrachtgevers.

Het liefst zou ik zien dat het allemaal in het huidige pand zal gaan plaatsvinden omdat de locatie randje Jordaan zit en het in een prachtige, oude verffabriek schuilt. Ik zou alleen geen van onze buren willen dwingen om te verhuizen, dus het wordt beetje bij beetje afwachten totdat alle huurders hun contract opzeggen (geen haast, we moeten nog een hele etage inrichten).

Ik ga er van uit dat de marketingafdeling meebeweegt aan de omvang van het bedrijf. Hoe meer collega’s en opdrachtgevers wij hebben, hoe meer taken er verdeeld moeten worden. Zo voorzie ik collega’s die zich volledig focussen op online-communicatie, een productieteam voor content en eventueel een samenwerking met data scientists die zich bezighouden met de marketing analyses. Ik heb er nu al zin in!

Meer collega's ontdekken