Olympia Uitzendbureau

Olympia, het uitzendbureau dat werk betekenis geeft. Hun slogan is ook vanuit het hoofdkantoor voelbaar. Een fijne cultuur en een bedrijf dat steeds meer data gedreven te werk gaat en hier komende tijd ook flinke stappen in gaat maken. Om deze ambitie te ondersteunen heeft Data Science Lab. een brede inventarisatie gedaan op het data- en applicatielandschap. Uit het hierop volgende advies kwam onder andere een project naar voren waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen de planning van de uitzendkrachten en de daadwerkelijk gewerkte uren. Daarnaast worden stappen gezet om de masterdata goed te beheren, eigenaarschap toe te kennen en duidelijk communiceren over nieuwe ontwikkelingen. Een betrokken organisatie die als één geheel werk nog meer betekenis geeft, ondersteund door data.

DATAGEDREVEN WERK VAN BETEKENIS.

Olympia is volop bezig om meer data-gedreven te zijn. Ze hebben een mooi team van data analisten/BI-specialisten waar door de hele organisatie op wordt gesteund voor inzichten. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn om mee aan de slag te gaan om meer data gedreven te zijn werd Data Science Lab ingeschakeld om inzicht te krijgen in welke taken het meest in het bedrijf leven en welke dus prioriteit hebben om uitgevoerd te worden. Daaruit kwam onder andere één project waarbij het van belang is inzicht te krijgen in wat klanten aanvragen en wat er daadwerkelijk wordt gerealiseerd (in aantal medewerkers en in aantal uur).

PROBLEEM

RESULTAAT

Inzicht in datawensen
Het resultaat was inzicht voor het DA-team in welke taken prioriteit hadden en waar de focus de komende periode op moest liggen. Dit inzicht diende als leidraad om de plannen voor het jaar verder in te delen. Hier zijn ondertussen veel stappen mee gezet.

Plansystemen dashboard
Het resultaat is een dashboard dat gebruikt kan worden om de klant terugkoppeling te geven over de discrepantie tussen aanvraag en realisatie in aantal diensten en aantal gewerkte uren door de aangevraagde uitzendkrachten. Daarnaast is er een nieuwe database aangemaakt voor de data uit de plansystemen die betrouwbaar is en waar andere rapportages of analyses ook op gebaseerd kunnen worden.

Inzicht in datawensen
De eerste opdracht bestond voornamelijk uit het interviewen van werknemers van Olympia breed. Hieruit volgde een overzicht van de punten die aangepakt konden worden in de volgende vier categorieën: data, rapportages, geavanceerde data-analyse en communicatie.

Plansystemen dashboard
Het dashboard met de inzichten over hoeveel diensten er waren aangevraagd en hoeveel hiervan daadwerkelijk waren gerealiseerd werd in Tableau gebouwd. De data opschoning werd gedaan in SQL server management studio met ‘stored procedures’ en ‘Visual Studio packages’. Ook werden er veel gesprekken gehouden met mensen met inhoudelijke kennis en met kennis van de bronsystemen om zo de juiste informatie te kunnen gebruiken in de rapportage.

AANPAK