Kom in ons team. Schuif aan bij Boudewijn

Hi Boudewijn, we zoeken een Business Development Manager. Maar kan jij eerst ons wat meer vertellen over onze branche? Wat maakt de wereld van data zo interessant?

De wereld an sich! De mogelijkheden van data zijn oneindig. Niemand kan ontkennen dat de impact van het gebruik van data op de wereld om ons heen gigantisch is. Maar daarnaast hangt om data vaak ook een mist van onbekendheid en onwetendheid. Dat maakt het een interessant, actueel en relevant vakgebied. Veel organisaties staan aan het begin van hun ‘data journey’. Je merkt dat tijdens directievergaderingen vaak wordt besloten dat zij meer ‘datagedreven’ moeten gaan werken. Daarmee komt het onderwerp data science op de agenda te staan, maar wat dan? Wat zijn de volgende stappen? Waar begin je.. nou daar komen wij als Data Science Lab om de hoek kijken. ?

Wat doen jullie precies bij Data Science Lab?

Het verzamelen van gegevens (data) doen organisaties al veel langer, daar is dan ook helemaal niks nieuws aan. Maar het goed opslaan, het analyseren en het gebruiken van data is wel iets van vandaag de dag. Onze filosofie is dat data goud waard is, maar… alleen als je er wat mee doet! Wij helpen organisaties om hun data te transformeren in waardevolle inzichten en ontwikkelen samen unieke data-gedreven oplossingen.

Mijn collega’s zijn experts op het gebied van een hele hoop buzz words zoals; data strategie; data engineering; analyse; visualisatie; data science en AI. We begeleiden opdrachtgevers in hun volledige “data journey”. Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van wat er nodig is. Dat is waar ik onze opdrachtgevers graag bij help. Samen uitzoeken waar de behoeften liggen en hoe wij deze samen het beste kunnen realiseren.

“Het doel is om op lange termijn duurzaam waarde uit de beschikbare data te halen en de organisatie te transformeren van digitale achterblijver naar datagedreven speler!”

Wat is dan zo’n data journey?

In deze functie is het super belangrijk om de juiste motivatie boven tafel te krijgen. Waarom wil een organisatie meer waarde uit haar data gaan halen en wat willen zij bereiken met behulp van data? Mijn voorstel is altijd om te beginnen met de data ambitie in kaart te brengen. Waar wil de organisatie naartoe, wat is de missie/visie en hoe kunnen wij er voor zorgen dat daar een goede data strategie komt? Als middel gebruiken wij onze eigen maturity scan die we zelf ontwikkeld. Met deze scan brengen we de data volwassenheid van een organisatie in kaart. Een prettige 0-meting waar concrete doelen uit komen. Werken met een stip op de horizon vind ik altijd fijn en vergroot de kans op succes. Overzicht doet dat ook. ? Na deze nulmeting volgt een roadmap. Deze roadmap gaat ons helpen om op de juiste momenten de  juiste werkzaamheden/projecten uit te voeren. We geloven dat de datatransitie pas kan worden gestart als er in de breedte waarde toevoegende projecten (oftewel use-cases) worden uitgewerkt. Op deze manier gaat het geloof in de datatransitie leven in de organisatie en zal de business de waarde gaan inzien van de initiatieven en gemotiveerd raken om bij te dragen.

Wat voor diensten leveren jullie?

De afgelopen jaren hebben we goed geluisterd naar de markt en onze organisatie daarop aangepast. Met onze drie labels kunnen we nu goed in de behoefte voorzien. Vanuit ons Strategie label schuiven wij aan als partner tijdens strategiesessies. We organiseren inspiratiesessies en brainstorms, om samen een plan te ontwikkelen. Binnen het label projecten en consultancy voeren we projecten uit op het gebied van engineering, analyse, visualisatie en data science. Van het neerzetten van een data warehouse in de cloud, het uitvoeren en ontwikkelen van dashboards en mooie visualisaties tot het ontwikkelen van voorspelmodellen. De ene keer doen we dit in een bestaand team en worden onze consultants interim gedetacheerd, maar vaker voeren we projecten uit van het begin tot het einde. En niet te vergeten, ons Lab. Ons DNA. De plek waar we experimenteren en innoveren samen met onze opdrachtgevers. Het is de kern van onze organisatie. Zo hebben we onlangs met artificial intelligence een recept gemaakt om het eerste datagedreven bier te ontwikkelen, maar ook een dashboard waarin data van profvoetballers kan worden vergeleken. Het label “Data for Good” vindt hier ook zijn oorsprong. Onder dit label helpen we non-profitorganisaties met datavraagstukken die niet direct de resources of budgetten hebben. Een win-winsituatie die veel positieve energie geeft; er wordt iets teruggegeven aan de wereld én wij doen kennis en ervaring op, want vergeet niet; de markt waarin we actief zijn veranderd elke dag.

Dit is je team. Team commercie v.l.n.r. Suzanne, Joost en Boudewijn

 Kan jij vertellen wat onze nieuwe collega allemaal kan gaan doen?

Sales, commercie, accountmanagement, new business, geef het een naam. Als business development manager bij Data Science Lab word je de spil in een netwerk van directeuren, managers, techneuten en eindgebruikers. Je krijgt de kans om in ons eigen Lab in Amsterdam samen te werken met enthousiaste, intelligente en ondernemende data collega’s en innovatieve opdrachtgevers. Het belangrijkste is dat je een gezonde dosis aan commercie hebt en een neus voor het signaleren en opvolgen van behoeften van potentiële en bestaande opdrachtgevers. Je vind het leuk om een business- en sparringpartner te worden die opdrachtgevers voorziet van een passend antwoord op de vraag. Soms is die vraag onduidelijk, nog niet aan de orde, aan jou de taak deze samen met je collega’s en de opdrachtgever helder te krijgen. Van een project op strategie, engineering, analyse of data science, tot het (interim) inzetten van onze professionals. Elke dag is anders. Je zal veel nieuwe mensen leren kennen omdat je makkelijk contact legt. Ze werken graag met je samen, omdat je goed luistert en de data uitdagingen helder kan formuleren.

Dat even als intro, maar hoe ziet een week er dan uit? Op maandag ochtend starten wij de week in ons toffe kantoor met ons multidisciplinaire team in Amsterdam. We bespreken de week, uitdagingen, doelstellingen en acties die nodig zijn om jouw commerciële plan tot uitvoering te brengen en de groeiambities van Data Science Lab. te verwezenlijken. Wij zijn nog lang niet uitgegroeid. Tijdens je bila staan we stil bij je professionele en persoonlijke ontwikkeling, groeien doen we graag! Niet alleen met nieuwe opdrachtgevers, maar je eigen ontwikkeling vinden wij net zo belangrijk. Na een lunch op kantoor ben je klaar voor de week en staat je agenda gevuld met afspraken bij nieuwe (potentiële) en bestaande opdrachtgevers. Agenda leeg? Dan klim je uiteraard in de telefoon of e-mail ?. Je geeft doorgaans in een week presentaties bij (nieuwe) klanten, inspireert hen met de mogelijkheden, je schrijft projectvoorstellen en offertes en draagt de dienstverlening en propositie van Data Science Lab. uit. Ook zal je actief contact onderhouden met je collega’s voor, tijdens en na projecten om de kwaliteit van onze dienstverlening te bewaken en te verbeteren. Je bezoekt beurzen, organiseert evenementen, rondetafelgesprekken om kennis te blijven delen en te netwerken. Aan het einde van de week drinken we een borrel in ons eigen café, vieren we de successen van die week en vieren we weekend!

Hoe is onze cultuur en zijn de collega’s?

Ik vind mijn collega’s innovatief en ondernemend, toegankelijk en inspirerend en zij hechten waarde aan het menselijke aspect! Wij zijn pragmatisch en down to earth. Data Science is namelijk best een complex begrip en daarom is het juist belangrijk om snel resultaat te boeken en het begrip tastbaar te maken. Ook willen we groeien, de beste zijn, met onze blik gericht op de toekomst. Het vakgebied waarin we zitten is continu in beweging, dus proberen we nog sneller te bewegen en te ondernemen ?. Dit is hoe wij onszelf zien en wat we belangrijk vinden. Net zoals het leveren van een bijdrage aan de maatschappij. Iets terug doen. Iets samendoen. Want winnen doe je nooit alleen! ?

Interesse?

Je hebt het kunnen lezen. Er gebeurt hier viel. We zijn 5 jaar geleden opgericht om een toonaangevende speler te worden op het gebied van data science & AI in Nederland. De start-up fase hebben we inmiddels gehad en zijn nu een scale-up waar niet alles in beton is gegoten. Om onze verdere groei te kunnen realiseren zijn wij op zoek naar iemand die met ons mee wil groeien. Iemand die ondernemend is, zijn eigen klant portfolio opzet, een sparringpartner is voor onze bestaande klanten en voor het interne team! Kom je in ons team?