ProRail – experimenteren met data om het spoornetwerk te verbeteren

Wat is er mogelijk als verschillende spoorweg sectorpartners hun data ideeën met elkaar delen? ProRail wil onderzoeken welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn om het spoornetwerk te verbinden, verduurzamen en te verbeteren. Met dit in gedachte is ProRail continu bezig om in ons land aan het spoor te werken.

Experimenteren met spoorweg sectorpartners

Project

Twee van onze data scientisten hebben een jaar lang meegewerkt aan het ‘ViaData2’ project. Een project waarbij er verschillende data-experimenten zijn uitgevoerd op basis van ideeën van de vele spoorweg sectorpartners die ProRail kent. Het doel van dit project was om kennisdeling en samenwerking tussen ProRail en deze sectorpartners te vergroten. Om de haalbaarheid te toetsen van deze innovatieve ideeën is er elke 4 tot 6 weken een nieuwe case opgepakt.

Experimenten

Voorbeeldcase energieverliezen
In samenwerking met sectorpartner RicardoRail

Een zeer relevante case in deze tijd is die over energieverliezen.Het is bekend dat ongeveer 10% van de ingekochte energie verloren gaat vóór het de trein bereikt. Dit komt overeen met het jaarlijkse verbruik van ongeveer 45.000 gezinnen. En dat is zonde.
Eerdere studies naar energieverliezen waren voornamelijk theoretisch. Aangezien wij natuurlijk gek zijn op data hebben we de locaties in Nederland in kaart gebracht met hoge energieverliezen en mogelijke oorzaken hiervoor gevonden. We hebben gebruik gemaakt van de daadwerkelijke stroom- en energieverbruiksdata uit de trein.

Andere experimenten:

  • Onderzoek naar indicatoren die kunnen wijzen op afgenomen baanstabiliteit op basis van databronnen met betrekking tot de hoogte van het spoor en het omliggende gebied
  • Onderzoek naar onregelmatigheden in het ‘Automatische Trein Beïnvloeding’ (ATB) systeem om storingen en treinhinder te verminderen
  • Onderzoek naar het daadwerkelijke energie verbruik door treinen op basis van ‘Real Time Monitoring’ (RTM) data
  • Onderzoek naar wisselstoringen waarbij een wissel ‘niet in controle’ is gekomen, ter vermindering van treinhinder
  • Onderzoek naar rijgedrag van een machinisten om meer inzicht te krijgen in onveilige locaties

Het ViaData2 project is een goed voorbeeld van het snel toetsen of er meerwaarde zit in de gecombineerde data van verschillende partijen. We zijn er trots op om ProRail als datapartner te ondersteunen.