Nikki

Met haar BSc Informatiekunde, MSc Information Studies en een track Data Science op zak, is Nikki klaar voor de toekomst! Haar bachelor scriptie schreef ze bij de afdeling Psychiatrie in het UMC Utrecht waarna ze haar Masterscriptie in opdracht van het Team High Tech Crime bij de politie uitvoerde. Stilzitten naar haar studie zat er niet in, zo werkte ze via OGD IT-diensten voor Beweging3.0 en bij Nyenrode Business Universiteit. Nikki’s droom was altijd om modeontwerpster te zijn. Hiervoor had zij eigenlijk de modeacademie moeten volgen, maar koos toch voor de wereld van IT en data! Wellicht dat Nikki ooit nog een naaicursus gaat volgen, maar in de tussentijd uit ze haar creativiteit het liefst in web/UI design. Handig en goed in het bouwen van applicaties dus!

Haar scriptie aan het UMC Utrecht heeft haar interesse in de zorg aanzienlijk vergroot. Ze ziet het gebruik van Artificial Intelligence in deze sector graag toenemen, al blijft het een uitdaging volgens haar. Zorg is namelijk écht mensenwerk, maar het gebruik van AI kan heel waardevol zijn bij het diagnosticeren van ziektes, voorspellen van gezondheidsrisico’s en het vinden van een passende behandeling voor een individu. Daarnaast kan AI worden ingezet om operationele processen en handmatige handelingen in ziekenhuizen te optimaliseren, of meer waarde uit de beschikbare data halen.

Tijdens haar stage heeft Nikki op de afdeling psychiatrie gewerkt aan het voorspellen van agressie incidenten aan de hand van patiëntendossiers. Hier zat de uitdaging voornamelijk in de ethiek. ‘Is het ethisch verantwoord om een algoritme te laten beslissen welke patiënten mogelijk agressief gedrag gaan vertonen, en daar vervolgens naar te handelen?’ Deze, en soortgelijke, dillema’s zorgen voor vertraging in de ontwikkeling en toepassing in de praktijk, terwijl hedendaagse algoritmes hoge prestaties leveren. ‘Explainable AI’ krijgt daarom steeds een belangrijke rol, in de praktijk is het noodzakelijk om uit te kunnen leggen waar beslissingen op worden gebaseerd. De algoritmes worden steeds indrukwekkender, maar daardoor ook complexer. Het is niet meer vanzelfsprekend om te kunnen begrijpen wat ze precies doen. Vandaar dat Nikki zich blijft verdiepen in explainable AI. Je kan Nikki altijd benaderen voor vragen over dit onderwerp!

Volgens Nikki zit er veel potentie in het verbeteren van onderwijs met behulp van AI. Denk hierbij aan het personaliseren van leerstof op basis van kennis, vaardigheden en of leerstijl van leerlingen. AI kan als tool gezien worden dat leraren ondersteunt om bepaalde beslissingen over leerstof of leerlingen te maken. De angst die wellicht leeft is dat AI de domeinexpert (in dit geval de docent) gaat vervangen. Dit gaat volgens Nikki niet snel gebeuren, want (online) onderwijs blijft mensenwerk!

Vragen?