De culturele sector werkt elke dag aan impact. Op het publiek, op de stad, op de maatschappij. Maar data & artificial intelligence (AI) worden nog minimaal benut om die impact te begrijpen en te vergroten.
Veel culturele instellingen varen op onderbuikgevoel, losse rapportages of versnipperde data in Excel. Terwijl juist nu inzicht nodig is. Bezoekersgedrag verandert. Subsidies vragen om onderbouwing. Marketingbudgetten moeten doelgerichter worden ingezet. En programmering vraagt om spreiding, diversiteit en publieksbinding.
Van onderbuikgevoel naar inzicht
Bij Data Science Lab helpen we culturele instellingen om datagedreven te werken. Niet als eenmalig project, maar als structureel onderdeel van de organisatie. Wij combineren technologische expertise met onze kennis binnen de cultuursector.
Nationale Opera & Ballet en het Koninklijk Concertgebouworkest gaan je al voor.
Neem Nationale Opera & Ballet. Ruim 600 medewerkers werken daar dagelijks aan voorstellingen van internationale allure. Wij onderzochten hoe datagedreven de organisatie is en brachten de datavolwassenheid in kaart. Het resultaat: een ambitieus groeiplan dat data direct koppelt aan hun missie. Volle zalen, een breder publiek en inclusie in elke stoel. Lees hier hoe Nationale Opera & Ballet de samenwerking ervaart.
Of het Koninklijk Concertgebouworkest. Wereldwijd geroemd om hun unieke geluid en nu klaar om de volgende stap te zetten in digitalisering. Wij bouwen een centraal dataplatform, waarin data uit kaartverkoop, programmering, archieven en communicatie samenkomen. Het resultaat? Efficiënter werken, beter sturen, meer ruimte om de liefde voor muziek te delen en het allerbelangrijkste het veiligstellen van 135 jaar aan cultureel erfgoed data.
Herkenbaar?
“We hebben geen data-afdeling.”
“AI klinkt kostbaar.”
“We willen niet nóg een tool.”
Die zorgen horen we vaker en dit zijn logische eerste gedachtes. Maar de realiteit? Datagedreven werken levert vooral veel op.
Inzicht bespaart tijd. Slimme automatisering voorkomt handmatig werk. En voorspellende modellen helpen betere keuzes maken of het nu gaat om programmering, publiekswerving of fondsenwerving. Data & AI zorgen ervoor dat je minder tijd kwijt bent aan rapportages, puzzelen met Excel of reactief plannen. Zodat er meer ruimte ontstaat voor wat ertoe doet: creativiteit, vernieuwing en publiek betrekken.
Kans | Wat is daarvoor nodig? |
Gepersonaliseerde publieksbeleving | Inzicht via dataplatforms, slimme AI-toepassingen en een helder privacybeleid |
Efficiënt beheer & behoud van erfgoed | Digitale infrastructuur, AI-modellen voor archiefanalyse, expertise en een ethisch kader |
Datagedreven besluitvorming | Centrale dataopslag/ dataplatform, analysevaardigheden en duidelijke data governance |
Innovatie in creatie & storytelling | Toegang tot AI-tools, ruimte voor experiment en (bij)scholing van makers |
Vergroten van toegankelijkheid & inclusie | Inclusieve technologie, samenwerking met communities en continue monitoring |
Wij zijn jouw partner in data & AI
Data en AI bieden ongekende mogelijkheden om creativiteit te versterken, doelgroepen te verbreden en processen te optimaliseren. Daar zijn wij van overtuigd. Meer inzicht. Meer impact. Meer publiek.
Succesvolle implementatie van data & AI begint bij een gedeelde visie, leiderschap en investeren in mensen en technologie. Hierdoor kan de cultuursector innovatiever, relevanter en inclusiever worden voor zowel voor publiek als makers.
Wij zijn de partner die dit mogelijk maakt. Wij kennen de data & AI-markt als geen ander, we doen dit al negen jaar. In die tijd hebben we organisaties geholpen navigeren in een complexe, snel veranderende wereld.
In deze complexe wereld zijn wij er om het simpel, helder en werkbaar te maken.
Plan hier een kennismakingsgesprek. Eén gesprek zet vaak al veel in beweging.