Vaak wordt een bier gebrouwen op instinct, de kennis en kunde van de brouwer en soms het geluk zelf, maar dit geldt niet voor deze unieke collab: de Data Driven NEIPA.
Door middel van webscraping worden kenmerken uit de smaakbeschrijvingen van bierreviews gehaald, bijvoorbeeld van het grote consumentenplatform Untappd. Deze kenmerken worden door middel van coderen uiteindelijk teruggebracht tot verschillende categorieën. Denk hierbij aan: bierstijl, gemiddelde score, hopsmaken en -aroma’s, , bitterheid, zoet, karamel, fruitsoorten, et cetera. Daaruit ontstaat een databestand waarna een model wordt gemaakt om de perfecte smaakcombinatie te bepalen. Het gaat hierbij niet om het hoogst scorende kenmerk maar volledig om balans. De resultaten zijn met de brouwers van Uiltje gedeeld die dit hebben weten te vertalen naar een recept dat volledig is afgeleid uit deze data-analyse. Door de juiste combinaties en verhoudingen gebruiken is deze NEIPA next level.
Uiltje Brewing Company en Data Science Lab zijn twee jonge bedrijven en vonden elkaar op geheel onverrassende wijze: tijdens de VrijMiBo. Tijdens deze spontane en gezellige middag werd het experimentele zaadje gepland tussen de brouwers en datawetenschappers en, zo weten we nu, is dit uitgegroeid tot ongekende hoogtes van smaak: Het ultieme bier is geboren.
Wacht niet langer en proef harde cijfers & zachte smaken. Computer says Go!