Samen met Fenna Miedema, mijn collega data scientist van Port of Amsterdam, zijn wij op loodsreis gegaan. Wij zijn bezig met een project om het scheepvaartverkeer te voorspellen, vooral gefocust op de aankomst en vertrektijden van grote zeeschepen. Als we dit goed kunnen voorspellen kunnen we namelijk onze dienstverlening optimaliseren en onder andere vertragingen in de haven reduceren. Om deze kennis op te doen mochten wij mee op loodsreis.
Zonder domeinkennis, geen project
Om 11 uur stapten we aan boord van de loodstender in IJmijden, om op de Noordzee een aantal schepen te beloodsen (het brengen van de loods naar het schip). En niet een loodreis voor dummies, maar een loodreis waarbij we, samen met loods Tobias, aan boord gingen van de Grande Pearl, een 200m lang zeeschip dat voertuigen (auto’s, graafmachines etc.) vervoert. Het ‘even opstappen’ is midden op de Noordzee vanaf de loodstender via een 2m lange loodsladder. Appeltjeeitje, 0 spanning 😉 Gelukkig was de Grande Pearl goed gevuld anders hadden we nog flink wat meters extra mogen klimmen.
Veilig naar de haven
Toen iedereen veilig aan boord was, konden we koers zetten naar de haven. We hebben een reis van ruim 3 uur afgelegd voordat we aankwamen bij de ligplaats. Van dichtbij hebben we kunnen zien hoe de loods het zeeschip veilig door de sluis leidde, over het Noordzeekanaal (daar kan het best druk zijn met allerlei soorten scheepvaart) en hoe hij de sleepboten aanstuurden om veilig aan te meren bij de ligplaats.
We hebben ontzettend veel geleerd over het werk van een loods en het nautisch proces in het algemeen. De volgende stap is een proof-of-concept van het voorspelmodel dat volgens ons en onze domein-experts de grootste toegevoegde waarde heeft. Later meer.