Introductie
Voor veel organisaties klinkt het al jaren als muziek in de oren; minder MRO-kosten en meer winstgevendheid door middel van intelligente onderhoudstechnieken. Het idee van predictive maintenance is vrij eenvoudig, namelijk het tijdig onderhouden van machines door middel van sensordata en kunstmatige intelligentie om zodoende MRO-kosten en ongeplande uitvaltijd te beperken. Tot voor kort waren de algoritmes die predictive maintenance mogelijk maken nog niet ontwikkeld, niet in een gevorderd stadium of te kostbaar om toe te passen.
De afgelopen jaren is de rekenkracht van computers echter flink gestegen, volgen ontwikkelingen in de kunstmatige intelligentie elkaar in rap tempo op en zijn sensoren nog nauwkeuriger en goedkoper geworden. Dit verlaagt de oorspronkelijk hoge investeringsdrempel en maakt het voor steeds meer organisaties toegankelijker en aantrekkelijker.
Met name de sectoren energie, transport, productie en informatietechnologie zijn koplopers op het gebied van predictive maintenance. Dit komt niet als een verrassing, vooral niet voor de luchtvaart. Uit een jaarverslag van IATA’s Maintenance Cost Technical Group blijkt dat in 2018 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd gezamenlijk 69 miljard[2] dollar uitgaven aan MRO, wat neerkomt op circa. 9% van hun operationele kosten. Logischerwijs proberen luchtvaartmaatschappijen MRO-kosten te drukken met state-of-the-art predictive maintenance algoritmen. De Nederlandse luchtvaart is hier druk mee bezig; zo lees je in het meest recente jaarverslag[3] van de KLM dat de grootste daling in hun MRO-kosten is behaald door middel van predictive maintenance.
Bij de productiesector liggen de MRO-kosten nog veel hoger[4] en kunnen afhankelijk van het type industrie oplopen tot tussen de 15-60% van de operationele kosten. Het is voor deze organisaties dus van cruciaal belang dat MRO optimaal verloopt.
Onderhoudstechnieken
Er zijn verschillende filosofieën voor het verrichten van inspecties en onderhoud aan apparatuur. Deze zijn doorgaans te categoriseren onder de noemers reactief, preventief en voorspellend. Het voornaamste verschil zit in het gebruik van de levensduur van apparatuur, waarvan een typisch verloop wordt getoond in de onderstaande figuur.
Wat is voorspellend onderhoud?
Predictive maintenance is een voorspellend onderhoudsmethodiek waarbij het doel is om op het juiste moment faalmechanismes van machines te ontdekken en om verdere degradatie te voorkomen door middel van inspecties en onderhoud.
Het opsporen van faalmechanismes wordt gedaan door intelligente algoritmes die voorspellingen doen over de actuele staat of resterende levensduur van machines op basis van sensordata. De sensoren meten o.a. trillingen, temperatuur, geluid, samenstelling van het smeermiddel, machine prestaties en vele andere operationele eigenschappen. De intelligente algoritmes zijn complexe wiskundige formules waarvan de parameters zich continu aanpassen aan nieuwe sensordata en de correctheid van de voorspellingen. De voorspellingen over de werkelijke staat van de machines kunnen hierdoor erg nauwkeurig zijn gegeven dat er voldoende kwalitatieve data beschikbaar is.
Er zijn twee manieren om onderhoud te voorspellen. De eerste mogelijkheid is om de kans te berekenen dat onderdelen of machines in een bepaalde komende tijdsperiode gaan falen. De tweede mogelijkheid is om het moment te voorspellen dat onderdelen het gaan begeven. De eerste optie geeft informatie over de huidige staat van de onderdelen en machines, en hierdoor indirect over de resterende levensduur, terwijl de laatste optie direct de resterende levensduur bepaalt.
Om predictive maintenance toe te passen is veel kwalitatieve data nodig en dienen machines te worden voorzien van sensoren. De initiële investeringen zijn hierdoor relatief hoog. In de meeste gevallen beschikken organisaties echter al over omvangrijke historische data om hun processen aan te sturen en te beheren. Dit is waardevolle data die gebruikt kan worden om de potentie van predictive maintenance te ontdekken voor specifieke applicaties. De initiële investeringen mogen dan wel relatief hoog zijn, maar de voordelen zijn nog groter. Een studie[5] van het Amerikaanse Ministerie van Energie toont aan dat een functioneel predictive maintenance programma de onderhoudskosten met 30% kan verlagen, de uitvaltijd met 45% kan verminderen en de storingen met wel 75% kan elimineren.
De voor- en nadelen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat predictive maintenance talloze voordelen biedt, voornamelijk op het gebied van kostenbesparing en risicomanagement. De voordelen van het toepassen van intelligente algoritmes voor het voorspellen van onderhoud zijn samen te vatten als:
- Langere operationele levensduur van onderdelen en machines
- Minder kosten voor energie, arbeid, onderhoud en onderdelen
- Vermindering van onverwachte (catastrofale) uitvaltijd van onderdelen en machines
- Betere service en productkwaliteit
- Meer veiligheid voor de werknemers en het milieu
- Minder benodigde onderhoudsapparatuur
Het toepassen van predictive maintenance resulteert dus in een hogere operationele efficiëntie door lagere kosten, hogere kwaliteit, minder risico’s en een duurzamer beleid. Er zijn echter ook nadelen, en deze zijn samen te vatten als:
- Besparingspotentieel vaak niet bekend bij management
- Hoge investeringsdrempel
- Hogere opleidingskosten voor bedienend personeel
Voorbeeld van een voorspelmodel.
In deze paragraaf zal de nauwkeurigheid van predictive maintenance modellen worden aangetoond aan de hand van een wetenschappelijk artikel[6] dat werd gepubliceerd tijdens de International Conference on Circuits and Systems.
In dit artikel worden predictive maintenance algoritmes toegepast om het resterende aantal vluchten, de zogeheten Remaining-Useful-Lifetime (RUL), van vliegtuigmotoren te voorspellen aan de hand van sensordata. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de Turbofan Degradation Simulation dataset van NASA. Dit is een 4-delige dataset welke bestaat uit tijdsreeksen van 3 operationele instellingen en 21 sensormetingen van een vloot van vliegtuigmotoren over een bepaalde tijdsperiode. De verschillende vliegtuigmotoren zijn van hetzelfde type, maar variëren in fabricagemethode en in de hoeveelheid slijtage. Dit is echter niet opgenomen in de dataset.
Aan het begin van de tijdsreeksen functioneren de vliegtuigmotoren naar toebehoren, maar na loop van tijd ontwikkelen zich door slijtage de eerste mankementen. Deze faalmechanismes ontwikkelen zich verder totdat de vliegtuigmotoren het uiteindelijk begeven. De tijdsreeksen waarmee de algoritmes worden getraind eindigen een bepaalde periode voordat de vliegtuigmotoren het begeven. De algoritmes worden dan getraind om zo nauwkeurig mogelijk de resterende periode tot falen in de tijdsreeksen te voorspellen.
In het artikel worden verschillende algoritmes met elkaar vergeleken, maar het best presterende algoritme is de Random Forest. De voorspellingen van het Random Forest algoritme op het eerste deel van de dataset voor de verschillende vliegtuigmotoren zijn te zien in Figuur 1. Voorspellingen die nauwkeurig zijn liggen in de buurt van de diagonaal, waarbij de voorspelde RUL gelijk is aan de feitelijke RUL.
Figuur 1: Random Forest algoritme voor het voorspellen van resterende levensduur.
Data Science Lab en predictive maintenance.
Werk je in een organisatie waar intensief gebruikt wordt gemaakt van machines? Ben je op zoek naar een duurzamer beleid op het gebied van onderhoud? Wil je de MRO-kosten verlagen en operationele efficiëntie verhogen? Wij nodigen je graag uit in ons Lab om samen te ontdekken welke technieken nodig zijn en passen bij jouw organisatie.
Verwijzingen
Voor meer informatie over de mogelijkheden omtrent predictive maintenance verwijzen naar de onderstaande bronnen.
- Mobley, R. Keith. An introduction to predictive maintenance. Elsevier, 2002.
- Selcuk, Sule. “Predictive maintenance, its implementation and latest trends.” Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part B: Journal of Engineering Manufacture9 (2017): 1670-1679.
- https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2018-10-24-02/
- Airline Maintenance Cost Executive Commentary Edition 2019 – https://www.iata.org/contentassets/bf8ca67c8bcd4358b3d004b0d6d0916f/mctg-fy2018-report-public.pdf
- KLM Annual Report 2019 – https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/KLM-Jaarverslag-2019_tcm541-1063986.pdf
- Mobley, R. Keith. An introduction to predictive maintenance. Elsevier, 2002.
- “Operations & Maintenance Best Practices: A Guide to Achieving Operational Effi‐ciency,” US Department of Energy Federal Energy Management Program, Augustus 2010
- Mathew, Vimala, et al. “Prediction of Remaining Useful Lifetime (RUL) of turbofan engine using machine learning.” 2017 IEEE International Conference on Circuits and Systems (ICCS). IEEE, 2017.