"Inzicht in van de week van respect door een slimme social media monitor en LLM-sentimentanalyse."

Introductie

Een respectvolle samenleving waar jongeren zich thuis voelen en waar ze actief aan bijdragen is de missie van de Respect Foundation. Respectvol samenleven begint bij jongeren – de generatie van de toekomst. Want wat je jong leert, neem je de rest van je leven mee. Door kinderen te inspireren en te activeren om zélf bij te dragen, bouwen we op structurele wijze aan een respectvolle samenleving.

Maar hoe zorgen we ervoor dat zij opgroeien in een samenleving waar ze zich verbonden voelen met elkaar en hun omgeving? Dat zij zich thuis voelen in- en actief deelnemen aan de maatschappij waarin ze leven?

Wij geloven dat kinderen van nature beschikken over een moreel kompas; het vermogen om de juiste keuzes te maken als het ertoe doet. Maar ervaring leert ook dat je dit kompas moet leren vertrouwen, herkennen en ontwikkelen.

Klant

Respect Foundation

Tools/Technieken

LLM - Python

Services

Data Science & AI - NLP

Branche

Non-profit

De doelgedreven data-oplossing

Sinds 2006 organiseert de Respect Foundation de jaarlijkse nationale bewustwordingscampagne de Week van Respect. In totaal bereiken ze 4.1 miljoen jongeren. Vanuit ons Data For Good label hebben we de Respect Foundation geholpen inzicht te krijgen in de online impact van de Week van Respect. Met een social media monitor en een impact analyse heeft de Respect Foundation inzicht op het sentiment van de berichtgeving en het daadwerkelijke bereik. Het sentiment is geanalyseerd door onze LLM.

“Jaarlijks doen we na de Week van Respect de ‘social scrape’: een verzameling van alle projecten, acties, foto’s en quote’s die in heel Nederland gedaan zijn. Geen gemakkelijke klus. Helemaal gezien de mega groei van de campagne (30%!). Handmatig is dit niet meer te doen en missen we vaak échte parels. Daarom zijn we enorm blij met onze samenwerking met Data Science Lab. In 2023 hebben ze ons ondersteund in het inzichtelijk maken van de landelijke impact van de campagne. Een bijzondere analyse was dat de Week van Respect een enorme positieve boost op Social Media teweeg heeft gebracht!
Het is niet alleen een mega cadeau voor onze organisatie om alle mooie en impactvolle initiatieven te zien, maar zo hebben we ook voor iedere gemeente waarmee we samenwerken een eigen activiteitenverslag kunnen maken; gevuld met o.a. bereikte docenten en jongeren, foto’s van gastlessen, en acties van sportclubs. Onwijs veel dank @DSL dat jullie ons hebben geholpen bij de positieve impact van de Week van Respect, data-driven te inventariseren!”

Jelke Morriën
Zakelijk directeur - Respect Foundation
Cases

Bekijk ook andere cases,

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Wat wil jij dat data doet?

Adres:
Donker Curtiusstraat 23C
1051 JM Amsterdam
Contact:

© 2024 Data Science Lab. All rights reserved. Design & Development by Yourtechclub