Samen met NGinfra partners hebben we onderzocht of de brugbediening van de Botlek- en Spijkenisserbrug geoptimaliseerd kan worden door data. We hopen hiermee de impact van de brugopeningen te minimaliseren voor alle vervoersmodaliteiten: Scheepvaart, goederentreinen en het wegverkeer.
Onze eerste Proof of Concept (Poc) heeft aangetoond dat dit mogelijk is en ook nog eens positief is voor de Co2 uitstoot. We hebben laten zien dat we de impact van een brugopening op filevorming kunnen simuleren. Uit ons model blijkt dat een gemiddelde brugopening in de avondspits leidt tot meer dan 100 VVU en meer dan 1 ton CO2-uitstoot ten gevolge van file. Wanneer de brugopeningen tijdens de avondspits in de maand juni verplaatst zouden worden naar buiten de spits scheelt dat ongeveer 4500 VVU en 24 ton C02 uitstoot.
Op de lange termijn willen wij een integraal-verkeersmanagement systeem ontwikkelen om de brugoperator te ondersteunen. Op basis van deze gegevens wordt een optimale brugopeningstijd weergegeven, waarbij de totale impact veroorzaakt door de brugopening geminimaliseerd wordt.